Czy zdarza Ci się, że zbliżają się targi albo planujesz nową kampanię promocyjną, a Ty w ostatniej chwili przypominasz sobie o grafikach? Jeśli tak, nie jesteś sam. Wielu przedsiębiorców zmaga się z podobnym problemem. Dziś opowiem Ci, jak sprawić, by grafiki już nigdy więcej nie stanowiły problemu dla Twojego biznesu.
Jeżeli masz chęć posłuchać o tym temacie, to zapraszam Cię do poniższego odcinka. A jak wolisz poczytać, to śmiało jedź dalej w dół! 🙂
Dlaczego grafiki są takim problemem?
Zastanówmy się, dlaczego tak się dzieje. Czy zapisujesz się na targi trzy dni przed ich rozpoczęciem? Czy zmieniasz menu w swojej restauracji co miesiąc? Czy święta Bożego Narodzenia są dla Ciebie niespodzianką? Oczywiście, że nie. Na większość z tych wydarzeń możesz przygotować się z wyprzedzeniem.
Skoro więc możesz wcześniej przygotować się do wydarzeń, to dlaczego nie zacząć zlecać grafik z wyprzedzeniem? Jednak z doświadczenia wiem, że bardzo często bywa tak, że każdy nowy projekt oznacza nowy proces myślowy: „Jak to pokazać?” Na szczęście istnieje sposób, aby unikać takich dylematów — identyfikacja wizualna.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to zestaw elementów graficznych, które tworzą spójny wizerunek Twojej marki. Pamiętaj jednak, że jej stworzenie wymaga czasu i planowania. Nie jest to coś, co można zlecić projektantowi do zrobienia z dnia na dzień.
Obejrzyj przykładowe identyfikacje wizualne:

Aby stworzyć identyfikację wizualną, która będzie opracowana specjalnie dla Twojej firmy, to musisz przejść przez kilka etapów, takich jak:
- Audyt marki: Zrozumienie, kim jesteś i co chcesz komunikować.
- Research konkurencji: Analiza tego, co robią inni w Twojej branży.
- Określenie grupy docelowej: Wiedza, do kogo kierujesz swoje komunikaty.
- Moodboard: Tablica inspiracji, która pomoże uporządkować myśli i kierunek wizualny Twojej marki.
Dlaczego to jest ważne?
Posiadanie tych informacji pozwala osobom tworzącym identyfikację wizualną marki zbudować solidny fundament do dalszych prac projektowych. Dzięki temu wiedzą, do kogo masz mówić, co i w jaki sposób. Bez tego procesu strzelasz na oślep, jak w totolotku. Mój dziadek grał przez 30-40 lat… i wygrał najwyżej 2 tysiące złotych… A ile pieniędzy wydał?
No właśnie, a czy Ty wiesz, ile tracisz pieniędzy przez chaos wizerunkowy? Ilu klientów zrezygnowało z zakupu u Ciebie, tylko dlatego, że wizualnie ich Twoja firma nie zachęciła? Tego najprawdopodobniej się nie dowiesz.
Przykład z piekarnią
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem piekarni. Pierwsze, co przychodzi Ci do głowy, to beżowa paleta kolorów. Ale takich piekarni jest mnóstwo. A może warto połączyć beż z różowymi odcieniami? Albo granatowymi?

Bez odpowiedniego planowania najprawdopodobniej poszedłbyś po najniższej linii oporu. Nie ma w tym nic złego, w końcu nie jesteś grafikiem.
Dzięki procesowi tworzenia systemu identyfikacji wizualnej marki, raz a porządnie zajmiesz się tym tematem i zaoszczędzisz więcej pieniędzy, przyspieszając realizację kolejnych projektów.
Korzyści z identyfikacji wizualnej
Zyskasz spójność i rozpoznawalność. Twoje ulotki, strona internetowa czy posty na social media będą wyglądać podobnie. I oto właśnie chodzi! Proces tworzenia kolejnych materiałów promocyjnych się skróci, dzięki:
- Określonej palecie kolorów
- Określonej typografii (jakich czcionek używać)
- Wiedzy, jakie elementy graficzne wykorzystywać w projektach
- Stylowi tworzenia
Dzięki temu unikniesz zbędnych pytań od podwykonawców, 10 różnych propozycji i ciągłego szukania, jak coś teraz zaprojektować. Nawet sytuacje „na już” będą łatwiejsze do ogarnięcia, bo projekt będzie zgodny z wartościami Twojej marki.
Podsumowanie
Chaos wizerunkowy Twojej marki można wyeliminować, tworząc spójny system identyfikacji wizualnej. Dzięki niej odzyskasz czas, nie tracąc go na ciągłe wymyślanie nowych rozwiązań. Identyfikacja wizualna to długi proces, ale opracowujesz go raz, a porządnie i odzyskujesz czas oraz pieniądze.
Jeśli nie masz jeszcze stworzonego systemu identyfikacji wizualnej lub planujesz zmiany wizerunkowe, zapraszam Cię do skorzystania z bezpłatnej 20-minutowej konsultacji, na której dokonam szybkiego audytu Twojej marki.

Agnieszka Piekarska
Graficzka, która cyfrowym piórem tworzy projekty dla swoich klientów, a pędzlem i farbą obrazy na płótnie. I tak już od 2015 roku. Bo wierzę, że marki zasługują, by zyskać wizerunek odporny na trendy.