Jak samodzielnie stworzyć identyfikację wizualną dla swojej firmy w 5 PROSTYCH KROKACH

01.09.2023

Odkryj jak, samemu stworzyć prosty system identyfikacji wizualnej dla swojej marki. Ta metoda sprawdzi się zarówno dla osób rozpoczynających swoją działalność, jak i dla tych, którzy chcą odświeżyć wizerunek już istniejącej marki.


Jeżeli wolisz wersję do posłuchania, to jest o tym odcinek na moim kanale 🙂


Co to jest identyfikacja wizualna?

Na początek, szybkie przypomnienie czym jest identyfikacja wizualna. To charakterystyczny zestaw elementów graficznych, takich jak logo, paleta kolorów, typografia, które tworzą spójny wizerunek marki i pomagają ją rozpoznać na tle innych podobnych firm.

Ale jak zacząć ten proces? Podzielę się z Tobą 5 krokami, które pomogą Ci w stworzeniu autentycznego obrazu Twojej firmy.

KROK 1: ANALIZA MARKI

Zacznij od gruntownej analizy swojej marki. Zadaj sobie (z pozoru) proste pytania, ale pogłębiaj je tak bardzo, jak to możliwe.

  1. Kim jesteś?
  2. Co robisz? Czym się zajmujesz i jaki jest charakter Twojej branży?
  3. Dlaczego to robisz? Co Ci to daje?
  4. W jaki sposób pomagasz swoim klientom?
  5. Kim oni są?
  6. Po co Ci identyfikacja wizualna? Co ona ma Ci dać?
  7. Jakie masz oczekiwania wobec niej?
  8. Czego chcesz unikać w swoim motywie przewodnim?
  9. A co musi się w nim znaleźć?
  10. Zbierz inspiracje!

Może Ci się przydać technika 5 WHY, czyli za każdym razem kiedy odpowiesz, zadaj sobie pytanie „dlaczego?”. Po 5 razach dojdziesz do głębokich odpowiedzi.

Pamiętaj, że często sami się oszukujemy i osoba, która ma więcej case’ów budowania identyfikacji wizualnej marki jest w stanie zadać ci pytania sprawdzające, które sprawią, że zbudowany styl będzie zgodny z rzeczywistością. Dzięki temu pominiesz ponowny proces tworzenia stylu marki, który będzie rzeczywiście zgody z wartościami Twojej firmy.


KROK 2: MOODBOARDY

Ten krok to uporządkowanie swoich myśli.

Czyli zbierz wszystkie swoje inspiracje. Teraz podziel je na 2 maksymalnie 3 style. Nie więcej. W tym wypadku chodzi oto, aby zestawić sobie swoje pomysły i upewnić się jaki klimat najlepiej oddaje to co robimy. Może się zdarzyć tak, że niektóre Twoje inspiracje nie będą pasować do pozostałych, ale tym się nie przejmuj. Najważniejsze jest, aby pokategoryzować te, których jest większość.


KROK 3: PALETA KOLORÓW

Uzupełnij moodboardy o przykładowe palety kolorów. Wybierz maksymalnie 5-6 kolorów dla każdego moodboard’u. Im prostszy system, tym łatwiej będzie go utrzymać i sprawić, że Twoi klienci będą Cię rozpoznawać.

W poszukiwaniu odpowiedniej palety kolorów pomogą Ci te przykładowe narzędzia:

  1. Colour Hunt – to strona, na której znajdziesz gotowe palety kolorów. Zobacz.
  2. Coolour – to generator, w którym masz różne możliwości opracowania swojej palety. Zobacz.

Jak korzystać z tych narzędzi, dokładnie opowiadam tutaj.


KROK 4: TYPOGRAFIA

Dobierz pasujące kroje pisma do każdego moodboardu. Wybierz maksymalnie 2 czcionki dla każdego stylu. Możesz określić inną do tekstu ogólnego, a inną dla nagłówków. Jeśli potrzebujesz pomocy, skorzystaj z generatora czcionek.

  1. Font Joy – to generator, który w większości proponuje Ci różne zestawienia darmowych fontów (czcionek). Zobacz.
  2. FontPair – tutaj możesz obejrzeć gotowe zestawienia. Sparowane czcionki są w nazwie nagłówka, pierwszy to tekst wyróżniony, a drugi to opisowy. Zobacz.

Jak korzystać z tych narzędzi, dokładnie opowiadam tutaj.


KROK 5: OKREŚLENIE MOTYWU PRZEWODNIEGO

To zadanie będzie najtrudniejsze, bo… musisz teraz z tych 2-3 moodboardów, które stworzyłeś wybrać TEN JEDEN! 🙂 Wybierz ten, który Twoim zdaniem najlepiej oddaje charakter Twojej marki i będziesz w stanie samodzielnie w takim charakterze tworzyć projekty oraz grafiki.

Aby dopieścić swój charakterystyczny wygląd marki zacznij projektować. Stwórz np.: wizytówkę i nadaj swojemu motywowi przewodniemu indywidualny styl.

Nie masz ściągać z tych inspiracji!

Zobacz, pokażę Ci na moim przykładzie.

Motyw przewodni Maluje Marki to przede wszystkim minimalizm w połączeniu z geometrią. Elementami charakterystycznymi są kompozycje lub pojedyncze trójkąty. W różnych konfiguracjach.

Dlaczego? 

Bo to:

▪️ najprostsza figura geometryczna –> prostota, minimalizm

▪️ symbol stabilności, który nawiązuje do czasów kiedy człowiek w sposób naturalny budował konstrukcje takie jak: tipi, szałas –> bezpieczeństwo, budowanie

▪️ strzała, która nadaje kierunek, czego interpretacją jest determinacja i zdecydowanie –> ukierunkowanie, uporządkowanie

To jest to, co chcę przekazać w mojej wizualnej komunikacji marki. Motyw przewodni powinien opowiadać historię o Nas i być uzasadniony. Zobacz, jak to się uzupełnia:

▪️ Tożsamości wizualne, które projektuję to początek czegoś nowego. Podstawa i fundament do dobrej promocji i rozpoznawalności.

▪️ To co ode mnie otrzymujesz to stabilność, ponieważ wiesz w jaki sposób kreować swój wizerunek. Masz opracowany system, który jest powielany za każdym razem przy kolejnych projektach. Dzięki temu zyskujesz poczucie bezpieczeństwa.

▪️ Jestem jak strzała, która nadaje kierunku wizualnej oprawie, co powoduje zdecydowanie w przyszłych Twoich działaniach.

Tadam!


Wdrażając swój motyw bądź konsekwentny w działaniu. Jest to proces długofalowy. Więc nie oczekuj efektów już zaraz.

Pamiętaj, że jeżeli będziesz się już tak długo kręcić wokół swojego motywu, że dostaniesz mdłości na samą myśl o stworzeniu kolejnego posta w tym klimacie… To świetnie!

To znaczy, że jesteś na dobrej drodze do zapamiętania.

Spójność to powtarzalność, a to prowadzi do rozpoznawalności.

Tylko Ty widzisz swoje posty… ulotki… stronę internetową… non stop. Ma prawo Ci się znudzić, ale nie rezygnuj z tego, po prostu daj się zauważyć innym!

Oni widzą Cię przez chwilę, potrzebują więcej czasu, aby połączyć kropki w głowie: „Ej… ja już to gdzieś widziałem… a to ta od trójkątów! Ona maluje marki, już pamiętam.” 😉


Przeszedłeś proces, który Ci opowiedziałam? Daj mi o tym znać, wyślij mi na maila swoją opowieść, jestem bardzo ciekawa Twoich efektów!

Może wolisz oddać się całkowicie w moje ręce? Z chęcią zaprojektuję dla Ciebie spójne rozwiązanie wizerunkowe i ramię w ramię z Tobą uporządkuję system identyfikacji Twojej firmy, a także pomogę Ci go wdrożyć.


Agnieszka Piekarska

Graficzka, która cyfrowym piórem tworzy projekty dla swoich klientów, a pędzlem i farbą obrazy na płótnie. I tak już od 2015 roku. Bo wierzę, że marki zasługują, by zyskać wizerunek odporny na trendy.