W tym artykule dowiesz się, jak zdjąć ze swoich barków kwestie graficzne, a także opowiem Ci jak może wyglądać Twoja praca z: grafikiem na etacie, a jak z freelancerem na zlecenie.
Dodatkowo… dowiesz się, czego potrzebujesz, żeby praca z grafikiem nie była obciążeniem a zbawieniem 😉
Jeżeli wolisz wersję do posłuchania, to jest o tym odcinek na moim kanale 🙂 A w artykule na samym końcu znajdziesz dodatkowo wyszczególnienie na plusy i minusy każdej formy zatrudnienia.
Wolisz wersję pisaną? Świetnie to jedziemy z tematem!
Prowadzisz firmę, więc pewnie już wiesz, że sam produkt czy usługa to nie wszystko i trzeba wyróżniać się na tle konkurencji. A wizerunek firmy ma w tym ogromne znaczenie.
Jesteśmy w czasach, w których musimy pokazywać się na social mediach, a Nasza firmowa strona internetowa to dom, do którego zapraszamy gości. To wszystko musi robić wrażenie, ale nie ogólne tylko konkretne. Bo smoking niekoniecznie zrobi wrażenie, kiedy jesteś przedsiębiorcą budowlanym i raczej nie jest wygodnym strojem do pracy, aby nakładać gładź na szpachelkę. Ale żeby wizerunek Twojej marki był dobrze skrojony, to musisz wybrać do tego odpowiednią osobę, która dobrze ci doradzi.
I jeśli jesteś na etapie, gdzie chciałeś zatrudnić kogoś, kto będzie zajmował się Twoimi grafikami. Być może do tej pory robiłeś to sam, albo ktoś kto zajmował się Twoim marketingiem.
ALE!
Zanim zaczniesz szukać takiej osoby, sprawdź czy masz te 4 rzeczy!

1. Identyfikacja wizualna:
- Czy masz opracowany gotowy system wyglądu Twojej marki?
- Czy masz wybraną paletę kolorów?
- Czy masz wybrany krój pisma (czcionkę) do nagłówka, a inną do tekstu opisowego?
- Czy masz jakieś charakterystyczne elementy graficzne, które wyróżniają Ciebie na tle innych?
Dla szybkiego przypomnienia:
Identyfikacja wizualna to gotowy zestaw elementów graficznych wyróżniających Twoja markę – logo, paleta kolorów, typografia – które razem tworzą spójny wizerunek marki i pomagają odróżnić ją w gąszczu podobnych do siebie firm.
2. Odpowiednie procedury:
- Czy umiesz i wiesz jak przekazać grafikowi czego oczekujesz?
- W jakim stylu i na jaki temat mają być projekty?
- Jak będzie wyglądało zlecanie czy współpraca?
- Jakie informacje są niezbędne, aby grafiki zaczął projektować?
3. Strategię marki:
- Czy wiesz do kogo i po co będą grafiki?
- Czy masz określony sposób komunikacji marki?
- Czy masz spisane swoją historię marki i jej wartości?
Dwa słowa – strategia marki – a kryje się pod tym wiele… jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej to wpadnij na YouTuba stratega marketingowego – Matt Kosmaczewski.
4. Intensywność:
- Czy wiesz jak często i w jakiej ilości będziesz potrzebować projektów i grafiki?
- Doraźnie czy regularnie?
Dlaczego to jest ważne? Ponieważ unikniesz frustracji i nieporozumień we współpracy z grafikiem. Eliminujesz sytuacje „Co to jest? Przecież nie oto mi chodziło.”
Kiedy upewnisz się, że jesteś przygotowany na współpracę, to stajesz teraz przed wyborem, czy zatrudnić grafika na etat u siebie, czy wejść we współpracę z freelancerem. Czy te formy zatrudnienia się różnią od siebie?
Porównajmy sobie dwie sytuacje.
GRAFIK NA ETAT
Powiedzmy, że zatrudniłeś grafika na etacie… nazwijmy go Artur.
Artur jest dostępny dla ciebie w godzinach pracy, czyli zawsze jest “na już”.
Jest zawszę obok i wie, co się dzieje. Co się zmienia każdego dnia w firmie i jest w stanie się do tego dostosować. Poza tym wiesz, że jest w stanie się zająć każdym problemem związanym z grafiką. Z nim na pokładzie najprawdopodobniej nie będziesz przejmował się systemem identyfikacji wizualnej firmy, ale co w sytuacji, kiedy na jego miejsce wejdzie ktoś inny z nowymi pomysłami?
AJJJJ.
ALE…
Artur pracuje tylko dla Ciebie, więc jeśli sam nie śledzi trendów i konkurencji to jest zamknięty, tylko na taki styl i sposób pracy jaki sobie wypracowaliście.
Artur w ciągu tych 8 godzin pracy musi odpocząć i coś zjeść, więc nigdy nie przepracuje w pełni tych 8 godzin każdego dnia. To znaczy, że płacisz też za ten czas, kiedy je obiad, czy scrolluje social media.
A co jeśli zauważysz, że Artur coraz częściej ma dni, gdzie nie ma co robić?
Zapewne będziesz szukać mu pracy na siłę lub zmniejszysz wymiar godzin, ale czy Artur będzie z tego zadowolony?
Może być tak, że wtedy odejdzie, a ty stracisz komfort delegowania mu spraw “na już”.
GRAFIK FREELANCER (B2B)
A teraz zastanówmy się co by było gdybyś zatrudnił freelancera… nazwijmy ją Aga.
Aga nie jest w stanie robić ci wszystkiego “na już”. Co prawda płacisz jej tylko jak pracuje, ale jest droższa od Artura… ale czy na pewno? Przecież za Artura musisz płacić ZUS, urlopy, kursy, szkolenia itp. 😉
Aga ma więcej różnorodnych pomysłów niż Artur, ponieważ pracując z innymi klientami, (branżami), ma szerszą perspektywę, ale dzięki temu możesz się lepiej wyróżnić
Praca z Agą to niestety nie jest też praca na bieżąco, bo nie siedzi u Ciebie w firmie, więc wymaga od Ciebie stworzenia identyfikacji wizualnej, która jest rdzeniem wokół którego buduje się wizerunek marki i projektujecie każdą grafikę.
Zanim zaczniesz stałą współpracę z Agą, to będziesz potrzebować zlecić stworzenie identyfikacji wizualnej swojej firmy.
Ale dzięki temu masz stworzony system, który pozwoli ci zlecać projekty graficzne innym ludziom, gdy np. Aga będzie zbyt zajęta. Poza tym, jeśli Twoja firma zacznie się dynamicznie rozwijać, to będziesz mógł szybko połączyć pracę paru specjalistów, bez zatrudniania dodatkowych osób i dodatkowych zobowiązań.
Co trzeba zaznaczyć jeszcze raz… Aga nie będzie mogła robić wszystkiego „na już”, ale może Ci to pomóc w tworzeniu procedur i ułatwi ci to pracę nad grafikami, niezależnie od tego z kim będziesz współpracował.
Niestety… Aga będzie miała zawsze swoje zdanie. Jeśli wcześniej robiłeś i zlecałeś wszystko intuicyjnie, to wiedz, że ona będzie chciała uzasadnienia prawie w każdym przypadku, bo nie chcę marnować Waszego czasu.
Najgorsze jest to, że pracując z Agą będziesz musiał planować projekty z wyprzedzeniem. Ale czy to aż tak złe?
Odpowiedz sam 😉
Chociaż… nie musisz, kiedy umówisz się na bezpłatną 20-minutową rozmowę, to będę w stanie pomóc Ci z tym wyborem.
Chętny? Link do zapisu znajdziesz tutaj.
PODSUMOWUJĄC
Plusy i minusy zatrudnienia grafika na etacie
Plusy:
- jest zawsze pod Twoją ręką (w ramach godziny pracy), więc przy pilnych tematach jest na dostępny
- ma stałe wynagrodzenie, co powoduje, że jesteś w stanie przewidzieć i monitorować koszty
- jest w strukturach firmy, więc jest wprowadzony (powinien być) w wizję i kierunek w jakim dąży firma
- masz pewność, że zawsze będzie ktoś kto zajmie się zleconym tematem
Minusy:
- popada w rutynę i ma mniej casów – robi tylko dla Ciebie nie ma innych klientów, więc nie ma różnej perspektywy
- wydajność – prawdą jest, że w pełnym skupieniu nie da rady pracować przez 8h. Nie ma się co oszukiwać, nie płacisz za jego pełnowymiarową pracę
- ilość zadań – zdarza się, że nie masz wystarczającej tematów, aby zająć pracownika przez cały dzień
Plusy i minusy współpracy z grafikiem freelancerem
Plusy:
- specjalista – masz pewność, że wchodzisz we współpracę z osobą, która jest zna się w konkretnej dziedzinie i ma wystarczające kompetencje, aby zająć się zadaniami w Twojej firmie
- jest określony plan prac (projektów) lub stawka godzinowa, dzięki temu płacisz tylko za wykonaną pracę
- nie musisz pełnić kontroli czy pracuje w danych godzinach czy nie. Jego obowiązkiem jest to, aby dowieźć projekt na KONKRETNY termin, a czy to zrobi w Berlinie, czy w Rzymie, to to Cię już nie obchodzi 😉
- w wypadku urlopu lub zwolnienia nie jesteś obciążony kosztami
- eliminujesz koszt związany z: badaniami lekarskimi, szkoleniami, podwyższaniem jego kompetencji itp.
- masz możliwość negocjacji warunków umowy
- eliminujesz koszt związany ze sprzętem – oprogramowania, komputer itp.
- w zależności od umowy, jest dostępny od zaraz, albo w krótkim czasie
- możesz mieć specjalistę w danej dziedzinie choćby na kilka godzin w miesiącu, a efekt może być większy niż przy osobie o mniejszym doświadczeniu
Minusy:
- po za Tobą ma innych klientów, więc nie jest dostępny “na już”
- możesz odczuć zagrożenie, że freelancer w kryzysowej sytuacji odpowie Ci, że nie ma teraz terminów/czasu i trzeba szukać kogoś innego
- nie jest w strukturze i organizacji firmy – ale coraz lepiej przedsiębiorcy radzą sobie z pracownikami zdalnymi, który także nie jest fizycznie obecny w firmie, ale w niej uczestniczy. Trzeba go również wprowadzić i zapoznać, więc ten minus myślę, że może niedługo zniknąć
Tak naprawdę większość tych minusów eliminuje umowa.
W dużej mierze jest tak, że jeżeli ktoś wyspecjalizuje się w danej dziedzinie, to działa jako freelancer. Dlaczego? Ponieważ w ten sposób może osiągnąć większe szanse rozwoju finansowego.
Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny i pokazał Ci szerszą perspektywę odnośnie współpracy z grafikiem, a także na jakich warunkach ona się odbywa.
Dziękuję za to, że byłeś_aś ze mną do końca!
Spójności!

Agnieszka Piekarska
Graficzka, która cyfrowym piórem tworzy projekty dla swoich klientów, a pędzlem i farbą obrazy na płótnie. I tak już od 2015 roku. Bo wierzę, że marki zasługują, by zyskać wizerunek odporny na trendy.