Cztery cechy, które powinna mieć KAŻDA identyfikacja wizualna firmy

08.06.2022

Jeżeli zabierasz się za przeczytanie tego artykułu, to znaczy, że masz świadomość tego, jak ważna jest dobra identyfikacja.


Dla szybkiego przypomnienia…

Identyfikacja wizualna jest, jak obraz namalowany przez artystę, na którym to Ty (Twoja firma) jesteś modelem. Za pomocą pędzli i farb – czyli narzędzi, zostaje odtworzony Twój autentyczny wizerunek. Pamiętaj, że każdy autorski obraz jest jak tęczówka, nie ma dwóch takich samych.

Możesz być w stylu impresjonistycznym, futurystycznym, albo może realistycznym. Jest mnóstwo możliwości i rozwiązań, aby Ciebie namalować. Dlatego tutaj możesz być spokojny i zostawić to w rękach artysty – czyli projektanta graficznego.

Projektując system identyfikacji marki warto zwrócić uwagę na cztery cechy. Uważam, że nie ma najważniejszej, ponieważ każda z nich się ze sobą łączy i przenika. Natomiast ważne jest, aby żadna z nich nie została pominięta!


Spójna

Identyfikacja wizualna Manufaktura Calma | Fot. Agnieszka Łęgocka

Obowiązkowo.

Identyfikacja to system, który jest powtarzalny. Dlatego masz: określoną paletę kolorów, kroje pisma oraz motyw przewodni, aby Twoi potencjalni klienci utożsamiali daną markę z Tobą.

Kiedy już masz wrażenie, że do znudzenia używasz tych samych elementów graficznych, to… jest to dobry znak! 🙂 To przyniesie korzyści w postaci:

  • większej rozpoznawalności – klient połączy kropki, czyli jeżeli zobaczy Twój post na social mediach lub ulotkę na stole u fryzjera to od razu będzie wiedział, że tu mowa jest o Tobie!
  • większej wiarygodności – zyskujesz większe zaufanie, że jesteś odpowiednią osobą, u której klient może zostawić swoje pieniądze.
  • odzyskania czasu – eliminujesz poszukiwania i wymyślania za każdym razem czegoś nowego. Dzięki opracowanej identyfikacji „od ręki” tworzysz kolejne materiały reklamowe – bo wiesz jak one mają wyglądać.

Wyróżniająca

Identyfikacja wizualna Tobiasz Troka (Apollin Studio)

Chodzi o przykucie uwagi. Co zrobić, aby spośród setek różnych firm, klient zwrócił wzrok w Twoim kierunku?

Jest kilka na to rozwiązań:

  • nieszablonowe podejście do motywu przewodniego marki
  • nietypowy wyróżnik
  • zaskakujące kolory
  • niebanalne rozwiązania przy materiałach promocyjnych

Moi klienci często powtarzają to powielają odpowiedź, kiedy pytam ich po co chcą stworzyć swoją tożsamość wizualną „Potrzebuję identyfikacji wizualnej, aby wyróżnić się na tle konkurencji”.

Wiele razy zaznaczam, że nie zawsze trzeba to robić poprzez identyfikację (graficzne odzwierciedlenie), ponieważ swój wyróżnik możesz mieć gdzieś indziej np. w podejściu w obsłudze klienta, czy w szybkich realizacjach.

Wyróżniając się spośród innych będziesz w centrum. Każdy wzrok skupi się na Tobie. Czujesz, że jesteś na to gotowy_a?


Przemyślana

Tak jak wyżej wspomniałam, swój wyróżnik możesz znaleźć nie tylko poprzez identyfikację wizualną. Ale żeby o tym zdecydować, to trzeba to przemyśleć.

Każda branża jest inna. Dlatego zanim zacznie się projektować identyfikację wizualną, koniecznością jest przeprowadzenie analizy marki.

Identyfikacja wizualna to autentyczna esencja.

Warto zabrać się za to od ogółu do szczegółu, czyli najpierw dogłębnie przeanalizować, a następnie podkreślić to wizualnie.

Jak powinna wyglądać taka analiza?

To zadawanie odpowiednich pytań i pogłębianie odpowiedzi. Brzmi całkiem ciekawie co? W praktyce zdarzały się nawet łzy, ponieważ mój klient dopiero odkrył gdzie są dziury w jego biznesie. To bardzo cenne informacje, które pokazują, gdzie trzeba się doprecyzować!

Pytania, które zadaję w pierwszej kolejności dotyczą Ciebie: kim jesteś, co robisz, dlaczego, jaka jest Twoja historia, czym się kierujesz, co Cię motywuje… itd. A następnie przechodzę do zebrania informacji do identyfikacji: po co Ci ona, czy jest coś czego unikamy, albo coś co powinno się znaleźć, co jest dla Ciebie ważne, jakie masz oczekiwania… i wiele innych 😉

Ważna jest szczerość, a także wiedza o tym po co faktycznie robisz to co robisz.

Po takim audycie jedziemy dalej… nie, nie, nie to jeszcze nie czas na projektowanie.

Następnie warto jest przemyśleć, jaki kierunek wybrać, czyli w jakim stylu artysta ma Ciebie namalować 😉


Funkcjonalna

I tu Cię zaskoczę!

Bez tej cechy inne nie będą istnieć! Ciekawe, prawda?

Chodzi oto, że projektując identyfikację wizualną musisz wiedzieć kto będzie dbał o dalszy wizerunek marki. Grafik? Właściciel? Marketingowiec?

Warto jest dopasować ją do umiejętności osoby, która będzie odpowiedzialna za kontynuacje utrzymania spójności. Pewnie myślisz teraz „Po to zgłaszam się do projektanta, aby stworzył mi coś wyjątkowego! Innego niż mają wszyscy!”

Tak, ale musi być też to praktyczne.

W jaki sposób identyfikacja może być funkcjonalna?

  • Wszystkie ważne informacje o systemie masz spięte w jednym dokumencie, który nazywa się brandbook – taka instrukcja obsługi, w której masz opisane kolory, kroje pisma, motyw przewodni, czy wykorzystywane elementy graficzne.
  • Stworzenie szablonów wybranych materiałów, które z łatwością będziesz mógł_a modyfikować według standardów.
  • Gotowe wzory i elementy motywu przewodniego.

Jeżeli technicznie nie będziesz w stanie opanować swojej identyfikacji to wyjścia są dwa:

  1. Oddelegowujesz grafikowi wszystkie kwestie związane z tworzeniem kolejnych projektów w oparciu o stworzony system identyfikacji.
  2. Masz taką identyfikację, którą będziesz w stanie dźwignąć.

Dlatego jeżeli przystępujesz do stworzenia swojego „graficznego obrazu” marki, to warto, aby każda z tych cech się w nim znalazła.

Aby nie pominąć żadnego ważnego kroku przy tworzeniu identyfikacji wizualnej marki, pomoże Ci w tym ten filmik.

Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny i pokazał szerszą perspektywę projektowania identyfikacji wizualnej.

Dziękuję za to, że byłeś_aś ze mną do końca! A jeżeli potrzebujesz wsparcia przy stworzeniu spersonalizowanego systemu, to zapisz się na bezpłatną wstępną rozmowę LINK DO TERMINARZA, a z chęcią zaprojektuję dla Ciebie spójne rozwiązanie wizerunkowe i ramię w ramię z Tobą uporządkuję system identyfikacji firmy, a także pomogę Ci go wdrożyć.

Spójności!


Agnieszka Piekarska

Jestem projektantem graficznym z wieloletnim doświadczeniem w branży. Moja praca to przede wszystkim słuchanie, zadawanie odpowiednich pytań, zrozumienie i wyciśnięcie z tego esencji wizualnej w postaci autentycznego obrazu poprzez system identyfikacji wizualnej firmy.